W odrodzonej po I wojnie światowej Polsce województwo śląskie zajmowało szczególną pozycję – uprzemysłowienie i potencjał ludnościowy sprawiały, że wszelkie nowości technologiczne spotykały się tutaj ze sporym zainteresowaniem. Tak też było z lotnictwem. Pierwsze lotnisko cywilne zbudowano na Śląsku w latach 1926-28, w Muchowcu - wiosce położonej na południe od centrum Katowic (obecnie jest to jedna z bardziej prestiżowych lokalizacji w mieście). Inicjatorami jego budowy były dwie organizacje: prężna Liga Obrony Powietrznej Państwa (w 1928 roku przekształciła się w Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej) i Śląskie Towarzystwo Lotnicze. Lotnisko zostało wyposażone w betonowy pas startowy (wówczas ewenement w polskich warunkach), hangar i budynki portu lotniczego (1927 r.; jednym z projektantów był wybitny architekt modernistyczny, Tadeusz Michejda). Na Muchowcu lądowały wtedy samoloty rejsowe PLL LOT. Aeroklub Śląski, działający na terenie Muchowca, powstał w 1930 roku z połączenia Śląskiego Klubu Sportowego i Lotniczej Kadry Kolejowej. Rok później dokooptowano jeszcze Śląski Klub Lotnictwa Żaglowego. W klubie szkolono pilotów samolotowych i szybowcowych, a w latach 30. Aeroklub Śląski (we współpracy z LOPP) zorganizował w Goleszowie, na górze Chełm, lotnisko i szkołę szybowcową, natomiast w Aleksandrowicach koło Bielska lotnisko z Cywilną Szkołą Pilotów im. J. Piłsudskiego. Po II wojnie światowej klub wznowił działalność już w 1945 roku. PLL LOT użytkował lotnisko w Muchowcu do 1958. Aeroklub Śląski wychował wielu świetnych pilotów i modelarzy lotniczych. Największe sukcesy odnosili: Edward Makula (szybowcowy mistrz świata w latach 60. ubiegłego wieku), Waldemar Ozga (pilot balonowy) czy Edward Ciapała (jeden z najbardziej utytułowanych, polskich modelarzy lotniczych). Na lotnisku Muchowiec papież Jan Paweł II odprawił mszę świętą 20 czerwca 1983 roku, podczas drugiej podróży do ojczyzny.