Szlak rozpoczyna się przy MOSiRze w Czechowicach-Dziedzicach, a kończy się na polsko-słowackiej granicy w Glince. Trasa liczy 75 km i przebiega przez Bielsko-Białą, Buczkowice i Węgierską Górkę. Jest długa i wymagająca, dlatego zalecana jest rowerzystom z doświadczeniem w długich wycieczkach.
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Czechowice-Dziedzice, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Szlak na odcinku Bielsko-Biała aż do Doliny Soły jest dość pagórkowaty i trzeba pokonać liczne niedługie podjazdy. Natomiast ostatnia prosta do granicy to trudny ok. 10-kilometrowy podjazd.
Szlak głównie prowadzi po asfaltowych drogach publicznych (77%) z różnym ruchem samochodowym. Na odcinku Milówka – Rajcza jedzie się bardzo ruchliwą drogą, a wcześniej w Węgierskiej Górce drogi są zamknięte ze względu na budowę ekspresówki S1. Dużo wygodniej i bezpieczniej na odcinku Cięcina – Rajcza opuścić czerwony szlak i wjechać na szlak Velo Soła, który sprawi dużo więcej przyjemności i prowadzi głównie po drogach rowerowych.
Drogi rowerowe pojawiają się również w Bielsku-Białej i Buczkowicach, ale łącznie stanowią one 17% całego szlaku. Natomiast drogi terenowe, brukowe czy z płyt betonowych – 6%. Rower szosowy będzie miał problemy na tych odcinkach, dlatego zalecane są nieco szersze opony.
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Twardorzeczka, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Oznakowanie szlaku jest poprawne jedynie na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała. Tutaj występują nowe znaki R-1 w formie tabliczek. Natomiast za Bielskiem oznakowanie zanika i jest bardzo słabe aż do końca szlaku.
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Pod kątem turystyki najatrakcyjniejszym odcinkiem szlaku jest oczywiście Bielsko-Biała. Trasa przebiega tam przez centrum miasta tuż obok neorenesansowego, zabytkowego ratusza czy salo koncertowej Cavatina Hall. Po drodze zobaczyć można pomniki bohaterów słynnych postaci bajkowych z Reksiem na czele, a także drewniany kościół św. Barbary w Mikuszowicach Krakowskich, będący też atrakcją Szlaku Architektury Drewnianej Województwa Śląskiego.
W Węgierskiej Górce atrakcją turystyczną są schrony bojowe, w Rajczy przejeżdża się obok zespołu parkowo-pałacowego z drugiej połowy XIX wieku, a na długim podjeździe do granicy zatrzymać się można w Geo-Parku w Glince.
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, Stare Miasto, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Bielsko-Biała, Cavatina Hall, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Czerwony szlak rowerowy nr 1, Geo-Park Glinka, fot. Damian Berłowski - roweremposlasku.pl
Dworzec kolejowy Czechowice-Dziedzice znajduje się ok. 1,5 km od początku szlaku. Natomiast ostatni dworzec PKP Rajcza Centrum – ok. 13 km od końca szlaku. Przy obu skrajnych punktach szlaku zlokalizowane są spore parkingi, na których bez problemu można zostawić samochód.
Poziom trudności | Czas podrózy [min] | Dodaj do planera | ||
---|---|---|---|---|
rowerowy | bardzo trudny | 300.00 [min] | |
Nazwa | Wartość |
---|---|
CAŁKOWITY DYSTANS [KM] | 75.07 |
CAŁKOWITY DYSTANS PODJAZDÓW [KM] | 40.84 |
CAŁKOWITY DYSTANS ZJAZDÓW [KM] | 34.13 |
CAŁKOWITY DYSTANS PO PŁASKIM TERENIE [KM] | 0.10 |
SUMA PODJAZDÓW | 397.00 |
SUMA ZJAZDÓW | 394.00 |
MINIMALNA WYSOKOŚĆ [M N.P.M.] | 233.00 |
ŚREDNIA WYSOKOŚĆ [M N.P.M.] | 411.00 |
MAKSYMALNA WYSOKOŚĆ [M N.P.M.] | 839.00 |
Czerwony Szlak Rowerowy nr 1 Czechowice-Dziedzice - Glinka: | |
---|---|
Długość szlaku | 75.07 [KM] |